AHLAN WASAHLAN

Salam Ihtiram buat para pengunjung yang sudi berkunjung ke laman ini. Semoga kalian mendapatkan sesuatu yang bermanfaat setelah meninggalkan laman ini. Sebarang cadangan dan komen yang membina adalah amt dialu- alukan dalam rangka berhijrah ke arah yang lebih baik... Mari bersama kita kejar manisnya Cinta Ilahi.. Insya Allah

Halaman

Ahad, 6 Mac 2011

KASIH SAYANG

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam mahabbah buat para pengunjung ke laman ini...
Hari ini, alhamdulillah kehidupan ana terasa tenang...
Walaupun sekarang ana sedang menghadapi imtihan qabul untuk STAM...

Saat ini, ana terasa terpanggil untuk membiarakan sebuah kisah..
Kisah yang berkaitan tentang hakikat kasih sayang
moga ada iktibar untuk semua, Insyaallah...



Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kepada gurunya. Ketika itu, guru tersebut sedang berbiara soal kasih sayang.

" Cikgu, maam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik dalam hidup kita sebagai orang yang paling kita sayang? Dan bagaimana kita nak memastikan kasih sayang itu berkekalan?"

Guru itu hanya tersenyum dan berkata kemudiannya. "Baiklah, sekarang kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang sana. Berjalanlah di atas rumput itu sambil memandang rumput di depan kamu. Pilihlah rumput yang paling cantik tanpa kamu menoleh ke belakang walaupun sekali dan bawa rumput itu ke kelas."

Pelajar itu pun menurut arahan gurunya. Tidak lama kemudian, dia tiba di kelas. Tetapi tiada sehelai pun rumput di tangannya.




Cikgunya pun bertanya, "kenapa tiada rumput pun yang kamu bawa ke kelas?"

Pelajar itu pun menjawab: " Tadi, masa saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik cikgu... Tapi, cikgu kata kena petik yang paling cantik. Jadi, saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi.  Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik.Mungkin ada di antara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik. Dah cikgu tak bagi saya berpatah ke belakang lagi, jadi tiadalah rumput yang boleh saya petik.

Mendengar jawapan daripada si anak muridnya, guru tadi tersenyum dan berkata: Yang itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik daripadanya. Hargailah orang yang berada di depan kita sebaiknya. Dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik walaupun ada yang lebih baik dan cantik daripada mereka seperti rumput tadi.

Jadi...
Saudara saudariku...
Janganlah sesekali kita mengabaikan teman yang telah kita miliki
Hargailah mereka selagi mana masih ada di sisi
Kerana sahabat sejati terlalu sukar untuk dicari...
Sayangilah sahabat kita dan terimalah segala kelebihan dan kekurangan yang mereka miliki
Kerana kita sebenarnya diciptakan untuk takmil wa istikmal..

Yang terakhir dari ana...
Salam Perjuangan...

SWeEt 4th GeNErattion SAhiBah SMA KG LAUT

AiSyah
AmiRaH
Anis
BaZilaH
FatOnaH
HaWa
aDieBah
FatiN
ShahIdah
ShaziYah
SoLehAH
SyA
SyaZwaNi
AtiQah
HaNa'
SaRAh
SItI
SaUdaH
YuMNi
ZaTUl
IRa
UhiBBuKUnna FillaH AbadaN aBadA...