AHLAN WASAHLAN

Salam Ihtiram buat para pengunjung yang sudi berkunjung ke laman ini. Semoga kalian mendapatkan sesuatu yang bermanfaat setelah meninggalkan laman ini. Sebarang cadangan dan komen yang membina adalah amt dialu- alukan dalam rangka berhijrah ke arah yang lebih baik... Mari bersama kita kejar manisnya Cinta Ilahi.. Insya Allah

Halaman

Ahad, 26 Ogos 2012

UKUR IMAN KITA


Situasi 1
“ Sabarlah Faiz, Allah sayangkan kau.” Lembut Ahnaf memujuk sahabatnya yang gagal dalam peperiksaan.
“Kau cakap senanglah, kau tak gagal. Kau tak rasa apa yang aku rasa.” Balas Faiz.

Situasi 2
“Sabar Ain, ini semua fitnah. Allah akan tolong nanti” Afina cuba menenagkan sahabatnya yang difitnah mencuri di asrama.
“Fina, kenapa Allah uji aku macam ini? Apa dosa aku?” keluh Ain dengan linangan air mata.

Sahabat- sahabat yang saya cintai kerana Allah, beginilah antara ucapan yang meniti di bibir kita apabila ditimpa musibah. Betulkan? Kita terasa lemah yang amat, rasa tidak lagi dipandang Allah, tidak lagi disayangi Allah. Dunia seakan- akan sudah berakhir, kelam dan tidak ada lagi jalan keluar. Allahuakbar! Inilah realiti iman kita.

UJIAN KAYU UKUR KEIMANAN.
Kita manusia, selalu terlupa. Lupa pada kalam Allah yang bermaksud:
“Dan pasti akan Kami uji kamu semua dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah- buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang- orang yang sabar.”
“iaitu orang- orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan:
(Sesungguhnya dari Allah kami datang dan kepadaNya jua kami akan dikembalikan)”
“Mereka itulah yang memperoleh rahmat dan ampunan dari Tuhannya dan mereka itulah orang- orang yang beruntung”

Subhanallah. Kalau kita benar- benar memerhatikan susun atur ayat ini, bergetar hati kita merasakan luasnya rahmat dan kasih sayang Allah. Bukan sengaja Dia menitipkan ujian, bersama kesusahan itu disertakan pula peluang untuk kita lebih hampir kepadaNya dan merasai kemanisan iman. Penyayangnya Allah kepada kita kan?

Namun, sejauh mana musibah yang kita terima menjadikan kita lebih dekat kepada Allah? Sejauh mana ujian yang dikirim oleh Allah menjadi kaffarah kepada dosa- dosa kita yang tak terhitung banyaknya?
Saya sendiri kadang- kadang tewas, tewas dengan ujian. Ujian selalu menggugah keimanan. Seringkali saya tertanya- tanya, apakah resepi untuk menjadi hamba yang sabar, redha, dan bersyukur kepada Allah?  Dulu, saya tidak punya jawapan. Tapi Insya Allah saat ini, saya sudah ada jawapannya. Sebuah jawapan yang membuatkan saya berazam untuk cekal mengharungi apa sahaja ranjau dalam kehidupan ini.

MATLAMAT UTAMA KITA
Sahabat- sahabat yang saya cintai lillahi taala, hari ini saya ingin memberitahu sesuatu pada kalian. Di sini, bukan sifat sabar, redha, dan syukur ini menjadi matlamat utama yang hendak kita capai. Ketiga- tiga sifat ini adalah hasil daripada sesuatu yang sangat besar, yang sangat susah untuk kita miliki sebenarnya melainkan dengan mujahadah yakni kesungguhan untuk memperolehnya.

Itulah dia nilai KEIMANAN. Soal utama kita di sini adalah sejauh mana keyakinan, kepercayaan, keteguhan ikatan kita dengan Allah s.w.t.  Sifat sabar, redha, dan syukur  adalah manifestasi kepada sebuah keimanan yang teguh kepada Allah.

Sahabat, saya mengerti ianya sukar, bukan sahaja bagi kalian malah bagi diri ini juga. Tetapi ini jalan yang harus kita tempuh. Meski pahit di dunia, moga tidak ada lagi secebis pun derita di akhirat sana.
Kita adalah musafir yang sedang menuju negeri abadi. Kembara kita belum berakhir. Dunia adalah stesen perhentian untuk kita mengutip bekalan. Sudah tentu banyak sekali ujian dan halangan. Namun, tidak harus untuk kita patah hati kerana Allah sentiasa di sisi. Apalah sangat ujian yang kita hadapi jika dibanding dengan mehnah yang melanda para anbiya’ al mursaliin?

Mari sama- sama kita tersenyum untuk menghadapi dunia ini. Semoga segala penat lelah kita, sakit pedih hati, jerih perih diri dibayar oleh Allah dengan sesuatu yang lebih indah dan manis.
Kegembiraan apakah yang lebih besar selain mendengar Allah menyeru nama kita dan berkata : Wahai hambaku, aku redha kepadamu dan masuklah ke dalam syurga dengan rahmatku.”

Tiada ulasan:

SWeEt 4th GeNErattion SAhiBah SMA KG LAUT

AiSyah
AmiRaH
Anis
BaZilaH
FatOnaH
HaWa
aDieBah
FatiN
ShahIdah
ShaziYah
SoLehAH
SyA
SyaZwaNi
AtiQah
HaNa'
SaRAh
SItI
SaUdaH
YuMNi
ZaTUl
IRa
UhiBBuKUnna FillaH AbadaN aBadA...