AHLAN WASAHLAN

Salam Ihtiram buat para pengunjung yang sudi berkunjung ke laman ini. Semoga kalian mendapatkan sesuatu yang bermanfaat setelah meninggalkan laman ini. Sebarang cadangan dan komen yang membina adalah amt dialu- alukan dalam rangka berhijrah ke arah yang lebih baik... Mari bersama kita kejar manisnya Cinta Ilahi.. Insya Allah

Halaman

Jumaat, 9 Disember 2011

Diari Wafa 2

 Bismillahirrahmanirrahim...

Diari Wafa.. Siri 2



Dalam kesibukanku meneroka ilmu, bebanan tugas yang ku pikul sebagai Biro Kerohanian tidak ku lupakan. Aku merasakan ini adalah satu amanah dari Allah untukku memimpin mereka di sekelilingku ke arah kebaikan, di samping menjadi faktor yang akan membantuku mencapai kecemerlangan dalam pembelajaran. Aku jadi teringat kalam hikmah dari guruku, Ustaz Khairul Amilin yang sebenarnya disandarkan kepada apa yang terkandung di dalam Al Quran.

‘Sesiapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongnya dan memperteguhkan pula kedudukannya.’ Muhammad: 6

Mengajak manusia melakukan maaruf dan menghindari kemungkaran adalah satu bentuk pertolongan untuk menegakkan deen Allah. Sekiranya dilakukan dengan ikhlas dan benar- benar mengharapkan kasih sayang dari Allah, sudah tentu Dia tidak akan berkira untuk membantu hambaNya yang telah memperjuangkan jiwa dan harta demi deenNya.

Lalu, itulah yang cuba ku lakukan. Menzahirkan keindahan Islam pada diri seterusnya menjadikan ia indah pada sisi masyarakat sehingga mereka terdorong untuk membumikan Islam dalam kehidupan.

Merealisasikan cita- cita yang sarat dengan semangat dan harapan ini bukanlah sesuatu yang mudah, malahan ia memerlukan kerja berjemaah untuk memudahkan perjuangan. Agar ketika ditimpa lemah, akan ada yang menguatkan, jika tersilap langkah akan ada yang mengingatkan, saat tertegak yang haq, kebatilan itu akan sama- sama kita jatuhkan.

Dalam tak sedar, aku telah membuat kesilapan. Hal ini kerana aku adalah manusia biasa yang pastinya tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Ketika jiwaku menyala dengan semangat dakwah, aku telah berkenalan dengan seorang pemuda yang boleh ku kira baik akhlaknya. Sentiasa sahaja menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang memerlukan sehingga hatiku tertawan untuk mencontohi keperibadiannya.

Persahabatan kami bermula ketika kami mengadakan *syuro sesama ahli jawatankuasa surau untuk pertama kalinya bagi membincangkan beberapa aktiviti yang difikirkan sesuai sempena menyambut hari maal hijrah yang bakal tiba. Dengan izin Allah, cadanganku untuk mengadakan Jejak Anbiya’ iaitu satu program berbentuk eksplorasi telah memancing minat ahli- ahli jawatankuasa yang lain untuk mempertimbangkan usulku. Aku diminta untuk memberi rasional atas aktiviti yang telah ku cadangkan pada saat itu juga. Mujurlah pengalamanku sebagai biro disiplin dan sakhsiah di madrasah lamaku dahulu sedikit sebanyak membantu untuk menangani situasi sebegini. Aku huraikan kepada mereka sedikit idea yang ada dalam fikiranku dari segi matlamat, objektif dan seterusnya cara pelaksanaan program dalam gaya bahasa yang mudah dengan harapan mereka juga dapat memahaminya dengan mudah.

Majlis syuro kami berjalan dengan lancar. Pihak AJK Musolla seterusnya telah memberi kepercayaan kepadaku untuk memegang amanah sebagai timbalan pengerusi  program. Secara kebetulan, pemuda itu pada awalnya telah dilantik sebagai pengerusi program. Maka, di situlah bermulanya episod persahabatan yang tidak pernah ku jangka akan dimanfaatkan oleh syaitan untuk memperdayakanku. Ya Allah, ampunilah aku.

Cukuplah aku namakan pemuda itu sebagai Z di sini. Atas keperluan untuk berbincang mengenai program sambutan maal hijrah tersebut, Z telah meminta nombor telefonku untuk memudahkan urusan kami. Untuk pertama kalinya dalam hidupku, aku menyerahkan sebaris nombor telefonku secara terpaksa kepada seorang lelaki. Memandangkan kami tidak berada di praktikum dan kuliah yang sama, mungkin hanya alat komunikasi ini yang dapat membantu kerja- kerja kami memandangkan kami masing- masing sibuk untuk lebih fokus pada studi berbanding hal- hal lain, namun prinsipku tetap ku teguhkan 

”Academic and tarbiyyah, both go parallel”

Syeikh Mustafa masyhur, seorang ulama kontemporari pernah berkata,

‘Tarbiyyah bukan segala- galanya tapi segala- galanya dapat diraih dengan tarbiyyah.’

Tarbiyyah adalah satu proses pembentukan jiwa untuk merasa dekat dengan Allah. Proses tarbiyyah ini harus dilalui oleh semua peringkat dan golongan manusia tanpa mengira batas usia, miskin atau kaya, agar hati yang sentiasa disuburkan dengan nilai- nilai Islam itu terus bergerak untuk mencintai Ilahi seterusnya meninggalkan kecintaan yang berlebihan kepada yang fana. Proses ini harus berterusan selagi hayat masih ada agar kita tidak lupa pada hakikat kejadian manusia di atas muka bumi Allah, tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk mengabdikan diri kepadaNya semata. Apabila hati sudah erat dengan Pencipta, maka seluruh urusan kehidupan menjadi mudah. Hatta sebesar manapun ujian yang menimpa, keyakinan pada Allah tidak pernah sirna, malahan ia menjadi penyebab untuk terus mendekatiNya. Begitulah pentingnya tarbiyyah dalam pembentukan peribadi seorang mukmin.

 Jika dimbau zaman persekolahan, aku dikenali sebagai pengawas yang paling tegas dalam kalangan muslimin di sekolahku. Sebolehnya, mereka akan mengelak untuk berurusan denganku walau pada hakikatnya aku tidak pernah sekali pun meninggikan suara apabila berbicara dengan mereka, terutama sekali bagi pelajar- pelajar muslimin yang agak nakal. Kebiasaannya, aku hanya berurusan dengan pelajar- pelajar muslimin yang disegani dalam kalangan pelajar, membuatkan hatiku terasa lapang dan perbincangan menjadi mudah.

Alhamdulillah mungkin berkat tarbiyyah yang aku lalui di madrasah itu menjadikan aku sebagai seorang muslimah yang cukup pemalu. Sunggguh, bukanlah niatku untuk membangga diri, tetapi inilah sifatku yang selalunya menjadi perisai kepada kejahatan dan adakalanya menjadi satu titik kelemahan padaku apabila tidak kena pada tempatnya.

Pernah sekali aku terpaksa berhadapan dengan ketua pelajar untuk membincangkan beberapa masalah pelajar yang agak membimbangkan. Memandangkan ia adalah diskusi yang agak berat, maka satu mesyuarat sulit telah diadakan antara ketua pelajar dan timbalan ketua pelajar beserta beberapa orang pengawas yang terpilih termasuklah aku. Walau malam pada waktu itu masih muda, namun kedinginannya terasa mencengkam sehingga ke tulang.

Perbincangan pada malam itu dimulakan oleh pihak muslimin dengan sedikit ucapan alu-aluan dan objektif mesyuarat daripada ketua pelajar. Tanpa disangka- sangka, ketua pelajar mengarahkanku untuk memulakan pembentangan mengenai permasalahan yang dihadapi oleh pelajar pada waktu itu memandangkan aku adalah orang yang bertanggungjawab dalam hal ehwal disiplin para pelajar. Malu mula menyelubungi diri walau aku bukan berseorangan ketika itu. Peluh- peluh dingin merenik di dahi. Aku merasa kerdil pada pandangan mereka kerana yang ada di sekelilingku bukan calang- calang orang malahan kebanyakan mereka terdiri daripada ahli jawatankuasa tertinggi pengawas. Terketar- ketar aku ingin memulakan bicara. Semua idea yang tersimpan dalam kepalaku sebelum ini untuk ku huraikan dalam mesyuarat tersebut telah hilang sama sekali.  Mujurlah sahabat baikku yang kebetulan adalah timbalan ketua pelajar muslimat menyedari perubahan air mukaku dan cekap mentafsir perasaanku. Dia membisikkan kata- kata semangat kepadaku dan memintaku mengalunkan surah Insyirah. Wardah memulakan bicara merujuk kepada catatan yang telah ku tulis dalam buku catatan khas yang sering ku bawa setiap kali adanya mesyuarat pengawas sementaraku mengambil masa untuk menenangkan diri.

Setelah berhasil mencapai ketenangan dan dapat mengatasi rasa malu yang masih membalut hatiku, aku mendapat sedikit kekuatan untuk meneruskan bicara dan akhirnya perbincangan itu menemui solusinya. Pihak muslimin juga seakan- akan dapat membaca situasiku. Mereka memohon maaf kerana telah memberikan soalan yang mengejut kepada pihak muslimat. Perasaan maluku ketika itu hanya Allah yang tahu, namun dalam masa yang sama aku bersyukur kerana mereka memahami dan tidak menjadikan kelemahanku sebagai alat untuk merendah- rendahkanku.

Berbalik kepada kisah Z, dia telah menghantarkan SMS yang ringkas kepadaku pada suatu hari dimulakan dengan ucapan salam dan bertanya khabar seterusnya bertanyakan perkembangan pelan pelaksanaan program di pihak muslimat. Alhamdulillah, bagiku semuanya berjalan lancar kerana *akhowat di sekelilingku memberikan kerjasama yang baik. Aku menganggap di pihak muslimin sama situasinya seperti muslimat, namun apa yang terjadi sebaliknya.

Z merungut menyatakan *ikhwan seperjuangan tidak memberi kerjasama. Aku hanya mampu menasihatinya agar bersabar dan memikirkan jalan yang terbaik untuk menghadapi mereka, sementara aku menanamkan tekad untuk menyiasat  hal yang sebenarnya telah terjadi dalam kalangan muslimin. Aku bimbang sekiranya masalah ini dibiarkan berlarutan, pelaksanaan program ini akan terganggu seterusnya menggagalkan perancangan yang telah diatur rapi sedangkan inilah peluang untuk kami menyampaikan fikrah Islam yang sebenarnya kepada masyarakat pelajar di sekeliling yang majoritinya beragama Islam.

Glosari

1) Syuro- Mesyuarat
2) Akhowat- Sahabat2 perempuan
3) Ikhwan- Sahabat2 lelaki
4) Musolla- surau 

Setakat ini dahulu,,, to be continue.... Teruskan kesetiaan kalian membaca ye.. ^_^

Tiada ulasan:

SWeEt 4th GeNErattion SAhiBah SMA KG LAUT

AiSyah
AmiRaH
Anis
BaZilaH
FatOnaH
HaWa
aDieBah
FatiN
ShahIdah
ShaziYah
SoLehAH
SyA
SyaZwaNi
AtiQah
HaNa'
SaRAh
SItI
SaUdaH
YuMNi
ZaTUl
IRa
UhiBBuKUnna FillaH AbadaN aBadA...